Strona używa plików cookies, aby ułatwić Tobie korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza wyrażenie zgody.
Od 1 sierpnia br. weszły w życie nowe regulacje prawne dotyczące rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m. W celu rejestracji jednostki pływającej konieczne jest złożenie wniosku.
W dniu 1 sierpnia 2020 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 12 kwietnia 2018 roku o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz.U.2018.1137 ze zm. Dz.U.2019.1716).
Zgodnie z art. 3 ust 1 tej ustawy, obowiązkowi rejestracji podlega:
jacht oraz jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW;
jednostka pływająca używana do połowów rybackich;
jednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- o ile nie posiada innej niż polska przynależności.
Obowiązkowi rejestracji nie podlega:
jednostka pływająca przeznaczona wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadająca klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowa łódź wiosłowa;
jednostka pływająca napędzana wyłącznie siłą ludzkich mięśni;
deska surfingowa, deska z żaglem lub inna podobna jednostka pływająca.
Jednostka pływająca o długości do 24 m, która nie podlega obowiązkowi rejestracji, może być zarejestrowana na wniosek właściciela.
W celu rejestracji jednostki pływającej właściciel składa wniosek o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego do wybranego organu rejestrującego.
Organem rejestrującym jest starosta albo właściwy polski związek sportowy w rozumieniu ustawy z dnia 25 czerwca 2010 roku o sporcie.
Wpisy do rejestrów oraz dokumenty rejestracyjne wydane na podstawie dotychczasowych przepisów zachowują ważność w przypadku:
wpisów do rejestrów dokonanych oraz dokumentów wydanych do dnia 1 stycznia 2000 r. - przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy;
wpisów do rejestrów dokonanych oraz dokumentów wydanych do dnia 1 stycznia 2006 r. - przez okres 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy;
wpisów do rejestrów dokonanych oraz dokumentów wydanych po dniu 1 stycznia 2006 r. - przez okres 30 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
Właściciel jednostki pływającej, zarejestrowanej zgodnie z dotychczasowymi przepisami, która podlega obowiązkowi rejestracji zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy, ma obowiązek ją zarejestrować przed upływem terminu ważności dokumentu rejestracyjnego.
Właściciel jednostki pływającej, która zgodnie z dotychczasowymi przepisami nie podlegała obowiązkowi rejestracji, ma obowiązek ją zarejestrować w terminie 17 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
Rozpatrzenie wniosku o:
rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego,
zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego,
wydanie wtórnika dokumentu rejestracyjnego
podlega opłacie w wysokości 80 zł.
Wydanie odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m podlega opłacie w wysokości 15 zł.
W przypadku nieuwzględnienia w/w wniosków, opłata nie podlega zwrotowi.